Kampania #Nieduś
Od 16 maja, na ulicach Krakowa pojawiły się zadymione, szaro-żółte billboardy i citylighty, na których widnieje ostrzeżenie w postaci żółtej kartki pokazanej tym mieszkańcom Krakowa, którzy ciągle jeszcze nie wymienili swoich pieców na proekologiczne.
Żółta kartka w kampanii #NieDuś informuje o nowym przepisie całkowicie zakazującym palenia drewnem i węglem po 1 września 2019 r., ostrzega przed dotkliwymi karami finansowymi za jego nieprzestrzeganie i zachęca do wymiany pieca na proekologiczny. Oprócz formatów outdoorowych, kampania jest realizowana także w lokalnej prasie, komunikacji miejskiej oraz w mediach społecznościowych.
Kampanię wspierają aktywiści z Krakowskiego Alarmu Smogowego i Smogathonu. - To pierwsza wspólna kampania Urzędu Miasta Krakowa i Krakowskiego Alarmu Smogowego. To ważne, że wspólnie informujemy o nieuchronności terminu wprowadzenia zakazu, o co apelowaliśmy od dłuższego czasu – zaznacza Anna Dworakowska z KAS. – Cieszę się, że Kraków od lat podejmuje tak stanowcze kroki w walce o czyste powietrze. Teraz czas, by mieszkańcy jeszcze intensywniej włączyli się w te działania z władzami miasta i województwa. Musimy dotrzeć do tej grupy krakowian, którzy nie są jeszcze przekonani do wymiany pieca - mówi Tomasz Groń ze Smogathonu.
Kampanię #NieDuś wsparli swoim udziałem m.in. Anna Dymna, Jerzy Stuhr, Grzegorz Turnau i prof. Janusz Skalski, którzy w spotach wideo wyrażają troskę o stan powierza w Krakowie i zwracają się bezpośrednio do mieszkańców miasta, którzy do tej pory nie dokonali wymiany pieca na proekologiczny, pokazując im żółtą kartkę i jednocześnie przestrzegając, że jest to już ostatnie ostrzeżenie.
Do udziału zostali także zaproszeni krakowscy blogerzy, vlogerzy i działacze społeczni, którzy w swoich kanałach społecznościowych publikują zdjęcia z żółtą kartką, oznaczając je hasztagiem #NieDuś. – Tą kampanią chcemy dotrzeć nie tylko do mieszkańców posiadających piec węglowy, ale i ich przyjaciół, rodzin, ludzi zaangażowanych, którzy mogą wpłynąć na ich postępowanie – zaznacza Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki UMK.
Kampania nieprzypadkowo jest realizowana właśnie teraz, ponieważ okres letni to najlepszy czas na to, by dokonać wymiany pieca. Co więcej, rok 2018 to ostatnia szansa na uzyskanie dotacji na wymianę pieca przyznawanych przez Gminę Miejską Kraków dzięki Programowi Ograniczenia Niskiej Emisji dla Miasta Krakowa. Za ideę kreatywną kampanii odpowiada krakowska agencja reklamowa Dziadek do orzechów. Akcja potrwa od 16 do 30 maja.
Najnowsze dane wskazują, że w Krakowie pozostaje obecnie szacunkowo ok. 9 tys. palenisk węglowych, a pod koniec roku powinna wynieść ok. 3 tys. – To ostatni rok, w którym mieszkańcy mogą ubiegać się o nawet 60-procentową dotację na wymianę pieca. Nie ma drugiego tak zaangażowanego w walkę ze smogiem miasta w Polsce jak Kraków. W mieście funkcjonuje nie tylko program osłonowy, ale i dodatkowa dotacja do 100 proc. dla osób najmniej zarabiających. Są także zespoły doradcze, rozmawiające z nieprzekonanymi krakowianami – mówi Paweł Ścigalski, pełnomocnik prezydenta ds. jakości powietrza.
KAMPANIE SPOŁECZNE
Swoją działalność rozpoczęliśmy od zainicjowania pierwszych kampanii społecznych na temat problemu zanieczyszczenia powietrza. Od tej pory przeprowadziliśmy szereg kampanii antysmogowych, nie tylko na terenie Krakowa, ale i całej Małopolski, które skupiały się między innymi na regulacjach wynikających z uchwały antysmogowej i konieczności wymiany przestarzałych urządzeń grzewczych.