Krakowski Alarm Smogowy
Single Blog Post

Ponad 50 organizacji społecznych apeluje ws. naprawy Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Opublikowany 2024-01-16

Kilkadziesiąt organizacji społecznych działających na rzecz zdrowia i środowiska wystosowało dziś apel o naprawę uchwały w sprawie Strefy Czystego Transportu w mieście. Apel pojawił się w reakcji na procedowanie przez Radę Miasta Krakowa inicjatywy uchwałodawczej komitetu “Kraków dla Kierowców” w sprawie likwidacji SCT oraz niedawne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, unieważniające SCT. To kolejny dokument w tej sprawie - w ubiegłym tygodniu swój apel wystosowało środowisko lekarskie

Podpisani pod pismem apelują o przygotowanie nowej uchwały w sprawie Strefy Czystego Transportu w Krakowie, która będzie uwzględniać zastrzeżenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Organizacje skupiające mieszkańców i ekspertów sprzeciwiają się postulatom komitetu uchwałodawczego “Kraków dla Kierowców”, żądającego likwidacji SCT. Przed środowymi obradami Rady Miasta wzywają radnych do odrzucenia projektu uchwały przeciw SCT. - Jednocześnie zaznaczamy, że jesteśmy otwarci na dialog w sprawie ewentualnych zmian w zakresie SCT pod warunkiem zapewnienia niezbędnej poprawy jakości powietrza w naszym mieście - można przeczytać w apelu.

Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego zwraca uwagę, że transport odgrywa znaczącą rolę w zanieczyszczeniu powietrza w mieście. “70-80% zanieczyszczenia krakowskiego powietrza dwutlenkiem azotu można przypisać spalinom samochodowym. To dane z Programu Ochrony Powietrza. Kraków ma najwyższe stężenia tego zanieczyszczenia w całej Polsce. Normy Światowej Organizacji Zdrowia są przekroczone nawet czterokrotnie. Auta znacząco dokładają się też do zanieczyszczenia pyłem - przy ruchliwych ulicach nawet 45% pyłu pochodzi z ruchu samochodowego. To pokazuje, że bez ograniczenia emisji zanieczyszczeń generowanych przez samochody, trudno będzie o dalsza poprawę jakości powietrza w mieście” - dodaje Dworakowska. 

Miłosz Jakubowski, radca prawny z Fundacji Frank Bold przypomina, że w ubiegłym tygodniu WSA w Krakowie stwierdził nieważność uchwały ustanawiającej krakowską SCT. - “Stało się to jednak z powodu błędów natury formalnej, sąd nie zakwestionował zasadności utworzenia takiej strefy” - wskazuje Jakubowski. Wyjaśnia, że SCT w Krakowie musi powstać także ze względów formalnych. - “Nakazuje to Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego, a opóźnienie w jego realizacji naraża miasto na sięgające pół miliona złotych kary. Konieczność utworzenia SCT, wobec stwierdzanych w Krakowie przekroczeń poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu, wynika też z prawa UE oraz z Krajowego Planu Odbudowy. Ale przede wszystkim, potrzebujemy SCT, aby chronić zdrowie i życie krakowian przed tragicznymi skutkami oddychania powietrzem zanieczyszczonym spalinami.”

Aleksandra Piotrowska z Akcji Ratunkowej dla Krakowa mówi, że Strefa Czystego Transportu jest przede wszystkim dla dzieci takich jak jej syn chorujący na astmę oskrzelową. - “Jest szansą dla dzieci, których układy odpornościowe nie radzą sobie z ciągłym zanieczyszczeniem powietrza. Dla dzieci, które z powodu ciągłych nawracających infekcji muszą nadrabiać zaległości w szkole, które mierzą się ze skutkami ubocznymi sterydów, antybiotyków czy leków przeciwleukotrienowych - wylicza Piotrowska. Dodaje, że chciałaby, aby radni nie zapominali o głównym celu stworzenia SCT.  - Tym celem nie jest odbieranie praw własności czy praw przemieszczania. Celem jest zapewnienie dzieciom takim jak mój, a są ich w Krakowie tysiące, prawa do życia i dorastania w czystym środowisku”.

Za lub przeciw przyjęciu uchwały sprzeciwiającej się funkcjonowaniu w Krakowie Strefy Czystego Transportu będą głosować już w najbliższą środę (17 stycznia 2024 r.) Radni i Radne Miasta Krakowa. Pozostaje mieć nadzieję, że podejmując decyzję Radni wezmą pod uwagę argumenty medyczne, które uzasadniają potrzebę podejmowania działań zmierzających do redukcji emisji pochodzenia komunikacyjnego (w szczególności tlenków azotu).

Treść apelu: Apel do Radnych Miasta Krakowa o odrzucenie uchwały komitetu Kraków dla Kierowców w sprawie likwidacji Strefy Czystego Transportu.docx

Pod apelem podpisały się następujące organizacje i inicjatywy:

  1. Stowarzyszenie Krakowski Alarm Smogowy
  2. Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów
  3. Fundacja Kraków - Miasto Przyszłości
  4. Stowarzyszenie Akcja Ratunkowa dla Krakowa
  5. Fundacja Rodzic w Mieście
  6. Fundacja Przestrzeń do Życia
  7. Fundacja Pójdźmy w Las
  8. Rodzice dla Klimatu
  9. Polski Klub Ekologiczny Okręg Małopolski
  10. Inicjatywa Tramwaj na Mistrzejowice
  11. Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków!
  12. WWF Polska
  13. Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody
  14. Inicjatywa Pieszy Kraków
  15. Strajk dla Ziemi - Earth Strike - Kraków
  16. Fundacja Otwarty Plan
  17. Fundacja Frank Bold
  18. Wieloświaty
  19. Magdalena Millert - Pieing
  20. Ratujmy Kleszczowskie Wąwozy
  21. Inicjatywa Wspólny Las
  22. Stowarzyszenie Instytut na rzecz Ekorozwoju
  23. Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA
  24. HEAL Polska
  25. Clean Cities Campaign Polska
  26. Europejskie Centrum Czystego Powietrza
  27. Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki
  28. Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć
  29. Client Earth Polska Prawnicy dla Ziemi
  30. Towarzystwo dla Natury i Człowieka
  31. Warszawski Alarm Smogowy
  32. Fundacja Czas Wolny
  33. Stowarzyszenie Nasza Olszanica
  34. Stowarzyszenie Funkcja Miasto
  35. Fundacja Dzieci w Naturę
  36. Grupa Tęczowa Bezprzemocowa
  37. Stowarzyszenie Wspólne Podgórze
  38. Stowarzyszenie Przestrzeń-Ludzie-Miasto
  39. Inicjatywa Czyste Niebo nad Krakowem
  40. Stowarzyszenie Wymiar Społeczny
  41. Stowarzyszenie Klub Gaja
  42. Greenpeace Polska
  43. Inicjatywa Aktywni Mieszkańcy osiedla Centrum D
  44. Inicjatywa Zielony Blok
  45. Kongres Ruchów Miejskich
  46. Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego
  47. Akcja Demokracja
  48. Koalicja Klimatyczna
  49. Fundacja Climate Strategies Poland
  50. Ekowyborca
  51. Fundacja Niezależny Instytut Edukacji Emocjonalnej
  52. Fundacja Ilmarinen na rzecz rozwoju zintegrowanego i zrównoważonego transportu lokalnego
  53. Federacja Zielonych - Grupa Krakowska
  54. Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Wspólna Ziemia
  55. Młodzieżowy Strajk Klimatyczny Kraków

Apel poparło również środowisko naukowe:

dr hab. n. med. Michał Krzyżanowski, profesor wizytujący Imperial College London;

dr med. Piotr Dąbrowiecki, Wojskowy Instytut Medyczny;

prof. dr hab. inż. Piotr Kleczkowski, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie;

prof. dr hab. med. Ewa Konduracka, kardiolog, specjalista chorób wewnętrznych. Przewodnicząca Oddziału Krakowskiego Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego; Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Klinika Choroby Wieńcowej i Niewydolności Serca, Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II


O Autorze

Natalia

 

PAS ocenia reformę “Czystego Powietrza” – nierozwiązane problemy imniej gospodarstw domowych w programie

Opublikowany 2024-12-18 09:32

Po niezapowiedzianym zawieszeniu programu, które spowodowało chaos i wywołało falę krytyki, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska [...]

Przeczytaj więcej

Organizacje społeczne za szybszym odblokowaniem programu “Czyste Powietrze” – zmiany można wprowadzić w mniej niż miesiąc

Opublikowany 2024-12-12 08:06

Trzydzieści organizacji pozarządowych, m.in. Greenpeace, WWF, Fundacja Instrat, Fundacja Instytut Reform, Fundacja Frank Bold, ClientEarth [...]

Przeczytaj więcej

Ponad tysiąc miast i gmin domaga się niezwłocznego odwieszenia programu Czyste Powietrze

Opublikowany 2024-12-09 13:47

Zawieszenie programu Czyste Powietrze napotyka na zdecydowany sprzeciw samorządowców. Ponad tysiąc gmin zrzeszonych w związkach [...]

Przeczytaj więcej