Aktualności

Raport o świadomości i zachowaniach ekologicznych Polaków


Zegarek 2014-12-08

Raport o świadomości i zachowaniach ekologicznych Polaków

Ministerstwo Środowiska zaprezentowało wyniki badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Wynika z niego, że zanieczyszczenie powietrza jest postrzegane jako jeden z najważniejszych problemów środowiska w Polsce a dla zdecydowanej większości Polaków (86 proc.)

Z kolei najczęściej wymieniane sposoby redukcji zanieczyszczeń powietrza to stosowanie odnawialnych źródeł energii (48 proc.) i wymiana starych pieców węglowych na piece niskoemisyjne (46 proc.). Niemal co trzeci badany wskazuje na termomodernizację budynków (30 proc.) oraz podłączenia indywidualnych gospodarstw do sieci ciepłowniczej (29 proc.).

Co ciekawe i niepokojące Polacy nie są jednak świadomi głównego źródła zanieczyszczeń. Główne powody złej jakości powietrza według badanych to emisja dużych obiektów energetycznego spalania, fabryk itp. oraz emisja z transportu samochodowego. Tzw. "niska emisja" zajmuje dopiero trzecie miejsce.

Alarmujący jest też trend dotyczący sposobów ogrzewania domostw. Wg badania najpopularniejszym rodzajem ogrzewania stosowanym w polskim gospodarstwie domowym jest opalanie węglem (41%). W stosunku do poprzedniego roku odsetek ten zwiększył się o 9%. Co dziesiąty Polak natomiast ogrzewa swoje mieszkanie drewnem (11%).

"Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski" zrealizowane zostało na zlecenie Ministerstwa Środowiska przez Zespół Badań Społecznych w TNS Polska. Wykonano je na losowej ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat, liczącej 1000 osób. Projekt został sfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Ministerstwo Środowiska realizuje od 2010 r. badania świadomości i zachowań ekologicznych Polaków. Cykliczne pomiary umożliwiają śledzenie zmian w społeczeństwie i planowanie działań w zakresie edukacji ekologicznej (projekty ekologiczne, w tym ogólnopolskie kampanie społeczne), w oparciu o uzyskane dane.